وبلاگ شخصی رسول چگینی

جستارهایی در تاریخ اسلام | امامت اهل بیت علیهم السلام | نقد وهابیت |

وبلاگ شخصی رسول چگینی

جستارهایی در تاریخ اسلام | امامت اهل بیت علیهم السلام | نقد وهابیت |

پیوندها

میرزا ابوطالب اصفهانی (۱۲۲۱ - ۱۱۶۶ق) جهانگرد ایرانی‌تباری است که در لکهنو متولد شد و در همانجا پرورش یافت و با پیشنهاد یکی از دوستان انگلیسی خود، از کلکته با کشتى رهسپار لندن شد. پس از پشت سر نهادن 350 روز، به لندن رسید. دو سال و پنج ماه و پانزده روز در لندن به سیر در آفاق و انفس پرداخت، و چهارده ماه ساکن محله خراباتیان لندن شد. روز هفتم صفر 1217 هجرى از لندن خارج مى شود و پس از یک سال و دو ماه و هشت روز راه پیمایى، روز پانزدهم ربیع الثانى 1218 به کلکته رسید و سرگرم تدوین سفرنامه خود شد.

🖌توصیف شهر لندن از زبان یک انسان شرقی که فاصله زیادی با فرهنگ آنان داشته، اطلاعات تاریخی و یافته های جذابی در اختیار خوانندگان قرار می دهد.
برای نمونه آتش‌نشانان را اینگونه توصیف کرده است:

 «ذکر قانون خاموش کردن آتش 
به جهت خاموش کردن آتش قاعده اى مقرر است که آنچه از دزد مانده به رمال باید داد. و آن اینکه متمولین هر «پرش»، یعنى قطعه اى از شهر مشتمل بر چند محله، آلتى، که آب به سبب آن پنجاه گز مرتفع مى توان رسانید و بر عراده اى منصوب است، ساخته، عمله معتبر، که در تشویش آتشزدگى خیانت نکنند، نوکر کرده مهیا دارند و گوش بر آواز مى باشند. به مجرد آتش گرفتن خانه آن عراده ها بر اسبها بسته از هر طرف مى دوند؛ و فى الفور شعبه نهرها که نشان محل آن [بر دیوار] هر کوچه نوشته [است] گشاده، از آن آلت آب بر آتش مى ریزند. گاهى آتش آن چنان [تیز] است که سه چهار روز خاموش- نمى شود. بعد اطفاى آتش، که خانه مرمت پذیر نیست و البته از سر نو باید ساخت و اسباب اکثر سوخته و بعضى شکسته و بعضى گم شده، به عمله آتش، فرقه اى که اول رسیده اند صد روپیه یومیه، و ثانى نصف، و ثالث و رابع و غیره ثلث آن باید داد. و خواه و ناخواه آن خسارت را بعد [خسارت] آتشزدگى قبول باید کرد. با آنکه کثرت این آتشزدگى به حدى است که گاهى سه چهار روز پى هم، آتش در یکى از محلات شهر مى گیرد، تدارک و سد باب این رخنه که با تبدیل اوضاع خانه سازى ممکن است نمى کنند.»

مسیر طالبی، ص 283.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی