وبلاگ شخصی رسول چگینی

جستارهایی در تاریخ اسلام | امامت اهل بیت علیهم السلام | نقد وهابیت |

وبلاگ شخصی رسول چگینی

جستارهایی در تاریخ اسلام | امامت اهل بیت علیهم السلام | نقد وهابیت |

پیوندها

۲ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۰۹:۲۱ ق.ظ

سنت «من لا یحضره» نویسی

ظاهرا اولین کتابی که با ترکیب «من لا یحضره» نگاشته شده، متعلق به زکریای رازی (م 313ق) با عنوان «من لا یحضره الطبیب» است. پس از او شیخ صدوق (م 381ق) از این ترکیب برای کتاب «من لا یحضره الفقیه» استفاده کرده است. پس از ایشان، شیخ حر عاملی (م 1104ق) کتابی با عنوان «من لا یحضره الامام» نوشته است. در سالهای اخیر (1398ش) نیز کتابی با عنوان «من لا یحضره المدیر» به خامه سید علی اصغر علوی در سال 1398 ش منتشر شده است.
ممکن است نویسندگان دیگری نیز از این ترکیب برای عنوان خود استفاده کرده باشند که نگارنده این سطور به آنها دست نیافته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۱ ، ۰۹:۲۱
رسول چگینی
سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۰۹:۲۴ ق.ظ

چرا فاطمیه خط مقدم ماست؟!

ممکن است این سؤال در ذهن برخی وجود داشته باشد که با وجود اینکه مصیبت امام حسین(ع)، بزرگترین مصائب است و انس و جن بر مظلومیت سیدالشهدا گریسته اند، اما چرا خط مقدم را فاطمیه معرفی می کنند؟

پاسخ را با ذکر مقدمه ای بیان میکنیم:
قرآن مجید آوردگاه نزاع جبهه حق و باطل است و همواره از رویارویی اولیاء خدا با اولیاء شیطان سخن رانده است. نبرد حق و باطل برای دستیابی به ولایت است. قرآن مجید از ما نیز خواسته که خود را به اردوگاه اولیاء خداوند برسانیم و از لشکر اولیاء شیطان دوری گزینیم.
ما یقین داریم مکتب اهل بیت(ع) همان جبهه حق است که با ورود به این دژ پولادین، سعادت و کامیابی دنیوی و اخروی ما تأمین خواهد بود. اما غافل از جبهه باطل نیز نیستیم و از همنوائی با اولیاء شیطان اجتناب می‌ورزیم.
در میان مکتب اهل بیت(ع)، دو چراغ فروزان نورافشانی میکند که امر هدایت خلق الله را بر عهده دارند.

اما حقیقت این است که در ماجرای شهادت امام حسین(ع)، بسیاری از اهل سنت نیز خود را در زمره عزاداران حضرت می‌دانند و حتی قاتلین ایشان را لعن میکنند به حدی که در کتاب (الرد علی المتعصب العنید المانع من لعن یزید) به صراحت جواز لعن یزید از دیدگاه برخی علمای اهل سنت را اثبات می‌کند.
در این اوضاع، عامه خود را خارج از نزاع فرض کرده بنابراین نه از لعن قاتلین سیدالشهدا و نه از درود فرستادن به سیدالشهدا، متوجه دوری خود از ولایت اهل بیت(ع) نمی‌گردند. در واقع برای آنان عزاداری برای امام حسین(ع) با باقی ماندن بر ولایت خلفا قابل جمع است.

اما این قضیه در ماجرای شهادت حضرت فاطمه(س) کاملا متفاوت است؛ زیرا اصلا نمیتوان میان عزاداری برای حضرت فاطمه(س) و پذیرش ولایت خلفا جمع کرد چون قبول شهادت حضرت فاطمه(س)، مساوی با غاصبانه دانستن خلافت خلفا است. این تلازم با دقت در علت هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) و معنای شهادت و مظلومیت حضرت زهرا(س) دانسته می‌شود.
در نتیجه برای اثبات ولایت اولیاء خداوند، اثبات شهادت حضرت فاطمه(س)، راه میانبری است که هر جوینده حقیقتی را به راحتی به سرمنزل مقصود رهنمون می سازد.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۰۱ ، ۰۹:۲۴
رسول چگینی